Rady / Slovník
- Co s modrobílým kouřem? benzínová sekačka
- Co dělat, když motor vibruje?
- Co dělat, když je olej tmavý (až černý)? benzinové stroje
- Nejčastější závady klínových řemenů
- Kupujeme si řetězovou pilu
1. Co s modrobílým kouřem ? (benzinová sekačka) |
Nejde o závadu Modrobílý kouř vzniká nežádoucím spalováním oleje. Sekačka byla asi překlopena nesprávně, nejspíš na bok. To způsobilo, že olej pronikl z motoru do sacího a výfukového systému. Po opětovném nastartování a zahřátí se olej začal spalovat a mohutně kouří. Postupně měl modrobílý dým slábnout a nakonec ustát. Je potřeba však zkontrolovat hladinu oleje a je-li třeba doplňte jeho chybějící množství. Příště je potřeba při čištění sekačku překlopit nikoliv na bok, ale na madla, jak je popsáno v návodu. Stejný problém se ale objevuje i v případě přelítí oleje. To pak stačí z motoru přebytečný olej odsát hadičkou nebo odpustit vypouštěcím otvorem tak, aby hladina dosahovala tam, kam má, tedy mezi rysky měrky.
Pozor na kouř a špatné startování |
2. Co dělat, když motor vibruje? |
Důvod:
-nárazem do pevných překážek ukrytých v trávě (ohnutý nůž)
-nevyvážený nůž po broušení, nebo špatně nasazený -opotřebení a vůle v ložiscích hřídele Co hrozí? :
-motor začne nezvykle silně vibrovat
-vibrace umocní a urychlí opotřebení ložisek, osičky, hřídele a nakonec i celého stroje Rada:
-ihned je nutné překontrolovat správné nabroušení nože, případně znovu přebrousit či vyměnit za nový, překontrolovat a případně znovu zajistit správné a vyvážené upevnění nože
-překontrolovat, zda nedošlo k nějakému hlubšímu a na první pohled skrytému poškození -neodkladně navštívit profesionální servis |
3. Co dělat, když je olej tmavý (až černý)? (benzinové stroje) |
Důvod:
-sekání se zaneseným vzduchovým filtrem
-"vyjetý" olej Rada:
-bez čekání vyčištěte nebo vyměňtě vzduchový filtr
-ihned proveďte úplnou výměnu oleje (správné kvality)
Čím častěji sečeme, tím častěji je správné filtr čistit (ideálně před každým novým sečením). Pravidelně bychom měli kontrolovat hladinu oleje v motoru a podle potřeby jej doplňovat a nejmeně jednou za rok zcela vyměnit. |
4. Nejčastější závady klínových řemenů: |
Rychlé opotřebení klínového řemene: -Prověřte,zda se v převodu nevyskytují cizí předměty
Ztráta otáček na hnané řemenici:
Přehřívání řemene od ložiska řemenice:
Příčiné trhliny na spodní části řemene:
Podélné třepení nebo praskání:
Opotřebení na horní základnu:
Poškození povrchu řemene:
|
5. Kupujeme si řetězovou pilu: |
Kupujeme si řetězovou pilu -Základní otázku si musíme položit již před koupí pily.Co od řetězové pily očekáváme. Hodně zákazníků vybírá podle ceny a to je špatná volba. Hobby pily:-Pro občasné použití, nejjednodušeji řešené, cena se pohybuje okolo 5 000 Kč
Farmářské pily:
Profesionální pily:
Další otázka je jestli elektrickou nebo benzínovou: Řetěz:-Řetěz a jeho správné naostření je velmi důležitý faktor správného řezání. Tupý ,nemazaný správným olejem , způsobuje nadměrným opotřebováním jak stroje , lišty tak samotnému řetězu. Pro vysoký řezný výkon je rozhodující počet řezných zubů jejich ostrost a způsob ostření. Při koupi nového řetězu je nejlépe přinést starý a podle něho vám prodají nový. Jinak je zapotřebí vědět rozteč řetěze, sílu vodícího článku a počet vodících článků. Na řetězu se brousí hoblovací zuby a omezovací patky. Patky nám určují sílu odebírané hobliny. Patky jsou u většiny typů řetězů sníženy cca o 0,6 mm. Dbejte aby řetěz byl správně napnut.
Vodící lišta:
Pamatujte!
|
Slovník
- Co znamená mulčování?
- Co je vertikutátor?
- Samochodná sekačka
- Turbomotor u elektrických sekaček
- Typy pojezdů na benzínových sekačkách
1. Co znamená mulčování? |
Mulčování je ekologická likvidace trávy a plevele. Travní porost je speciálně tvarovanými noži rozemlet na drobné kousky, které jsou jako přírodní hnojivo zapracovány do trávníku. Při tomto způsobu údržby travních ploch tak odpadá starost kam s travním odpadem. |
2. Co je vertikutátor? |
K čemu slouží vertikutátor a co je to vertikutace? Jedním z nezbytných úkonů údržby trávníku je vertikutace. Odumřelé části rostlin, zbytky pokosené trávy, plevel a mech vytvoří během vegetace ve vašem trávníku nepropustnou vrstvu. Tato vrstva nazývaná travní plsť, může být i několik centimetrů silná, zabraňuje pronikání vody a živin do půdy až ke kořenovému systému a zároveň brání výměně plynů. Jak poslouží vertikutátor , provzdušňovač nebo travní fréza? Vertikutací se „dostanou ven“ travní zbytky. Ty vytvářejí jakýsi poklop, který do půdy (ke kořenům) nepropouští optimální množství kyslíku, vodu a živiny. Ideální hloubka řezu jsou 3 milimetry, pokud je váš trávník udržovaný, u těch zanedbanějších pažitů nastavte nože na 5 milimetrů. Pozor! Trávník musí nože pouze zlehka zkypřit, nikoli přerývat! |
3. Samochodná sekačka |
Samochodné sekačky se prodávají v Mountfieldu. Je to označení aby byli v něčem jiní. Jejich stálí zákazníci toto označení používají a neznají nic jiného. Ostatní používají termín sekačka s pojezdem.
Samochodná sekačka = sekačka s pojezdem. |
4. "TURBOmotor" elektrických sekaček |
Vlastnost elektrických sekaček s Turbomotorem se udává u značek Hecht. Dávají tento nápis do uvozovek protože to s turbodmychadlem nebo turbomotorem nemá nic společného. Znamená to že je osa motoru v přední části, před osou nože a osa nože je v jiné rovině, ve středu podvozku sekačky. Otáčivý pohyb je přenášen ozubeným řemenem. Motor je menší s menším počtem vinutí než u klasické el. sekačky. Je tedy slabší ale spřevodován (menší a větší řemenice) aby měl vyšší otáčky a tím potřebnou sílu. Při větším zatížení mohou ale nastat problémy s výkonem. Doplnění: u el. sekaček Hecht se udává příkon, to je proud který jde do stroje, tím že se ale ve stroji něco děje = z el. proudu se vytváří točivý moment, vznikne odpor = úbytek proudu, výsledný výkon je nižší - pro Vás neměřitelný. Poznatky trvanlivosti el. sekaček které nemají namontovaný nůž na rotoru motoru:
|
5. Typy pojezdů na benzínových sekačkách |
Pokud má sekačka pojezd, je většinou na zadní kola. Například stroje MTD a jejich podznačky mají na některých typech pohon předních kol. Dále McCulloch a Partner, na některých sekačkách Jonsered se taky objevují pohony na přední kola.
Spouštění je většinou takovou hrazdou na madle blíže k obsluze. Jsou ale ovšem i systémy, kde musíte zmáčknout páku která je na takovém plastovém držáku nahoře řidítek. Na některých zapnete páku a pojezd jede tak dlouho až nepovolíte páku brzdy. Na některých amerických sekačkách TORO co tady dovážel Mountfield jste museli tlačit na jednu část řidítek aby pojezd šel. Nedávno to má podobně řešené na nových sekačkách Cub Cudet, pojmenovali to MySpeed. Není to moc štastné řešení.
Některé sekačky mají navíc regulaci rychlosti pojezdu. Samozřejmě musí být nezávislá na otáčkách motoru. Například VeGA udává na nekterých sekačkách regulaci rychlosti pojezdu ale není to pravda.
Některé převodovky jsou pevné a jen se naklánějí, sprostě jako napínací kladka. Tento systém není moc kvalitní. Je tam velký odpor když je pojezd vypnutý a chcete tahat sekačku dozadu. Nejkvalitnější je způsob kdy je převod spouštěný vevnitř převodovky (planetová spojka) a řemen je pořád natáhnutý. |